(AP), Betty og Bob Matas har gået på pension og flytter til Arizona, men som mange newyorkere de ikke kører, og de ønsker ikke deres katte at rejse hele den måde i et passagerfly lastrum.
Deres løsning: "Hey, taxachaufføren."
De mødtes taxachauffør Douglas Guldeniz når de hyldet sit førerhus efter en shoppingtur flere uger siden.
De fik til at tale om deres forestående flytning, og "vi sagde 'Vil du komme?" Sagde Bob Matas, 72, en tidligere lyd og video ingeniør for reklamebureauer. "Og han sagde: 'Jo.'"
Det var oprindeligt en gag, Matas sagde, men da de talte i løbet af de efterfølgende uger, det blev en realitet.
De planlægger at forlade tirsdag på de 2400 kilometer tur til Sedona, Arizona, med Guldeniz kørt sin gule SUV cab 10 timer om dagen for et fast gebyr på $ 3.000, plus gas, måltider og logi.
De får en pause. Standarden, målte billetpris ville være omkring 5000 $ _ hver vej, ifølge David Pollack, administrerende direktør for Udvalget for Taxi Sikkerhed, en chaufførernes gruppe. Men byen Taxi og Limousine Kommissionen regler direkte førere og passagerer til at forhandle en flad pris for ture uden for byen og et par forstæder.
Det er også en god forretning for Guldeniz.
"Dette job er ikke let, og jeg ønsker at gøre noget anderledes," sagde Guldeniz, 45, der har kørt taxa i to år. "Jeg vil gerne have nogle gode minder."
Den Matases vil ride i afslappet komfort i Guldeniz er sport utility køretøjet, mens deres katte tur i ryggen på deres rejse sager. En mover vil trække deres ejendele.
"Det er lidt usædvanligt, men det vil være sjovt," sagde Betty Matas, 71, en pensioneret ledende administrativ assistent.
Copyright 2007 The Associated Press.