tirsdag den 25. maj 2010

Kinesisk Dating


ONLINE ægteskab mæglere er almindelige i Kina, men en ny kinesisk website trives ved at dreje den traditionelle idé om ægteskab på hovedet.

Kaldet "Ægteskab for Asexuals" (www.wx920.com), stedet hævder at være den første og største online ægteskab mægler for "ukønnet" mennesker i Kina. Den siger, det har tiltrukket 7.000 medlemmer, siden den blev lanceret sidste år.

Dens hurtige succes illustrerer udvidelse af internettet i Kina, i stigende grad eftergivende karakter af det kinesiske samfund - og den måde, hvorpå lille, men voksende mindretal af mennesker er ved at styrke væk fra traditioner, der har domineret kultur for tusinder af år.

"Jeg kom op med ideen om at hjælpe en ven, som mistede sin seksuelle evner efter en ulykke," sagde 33-årige grundlægger af området, som arbejder på fuld tid for en virksomhed inden for informationsteknologi i det fjerntliggende sydlige provins Guangxi.

En Kommunistiske Parti medlem af og en frivillig socialrådgiver, grundlæggeren var villig til at identificere sig kun ved sit internet navn, Lin Hai, han valgte ikke at fortælle sine forældre og medarbejdere om webstedet, fordi han bekymrede for deres reaktioner.

"I begyndelsen kunne jeg ikke tro så mange mennesker fra hele Kina blev trukket på min hjemmeside," sagde Lin.

Tres procent af webstedet kunder er folk, der ikke kan få sex, Lin sagde. Resten er "kammerater", den kinesiske kaldenavn for homoseksuelle, der underskriver på, at få et modsat køn ægtefælle, ofte for at lindre de sociale og familiemæssige pres. Sitet er især dristige grund af kulturens stor vægt på heteroseksuelle ægteskab og den fødedygtige. Under formand Mao, en persons "arbejde" eller arbejdsgiver ofte fungerede som matchmaker.

Men Ægteskab for Asexuals er et eksempel på den måde, hvorpå institutionen ægteskab er ved at blive tilpasset, primært i Kinas byer, ved halsbrækkende økonomisk og social udvikling. Såkaldte "Dink" ægteskaber - står for "dobbelt indkomst, har ingen børn" - blevet populær blandt unge i byerne fagfolk. Sådanne ordninger ville ikke rejse et øjenbryn i Vesten, men i Kina er de stadig betragtes som en radikal livsstil valg.

"Jeg har ikke tid til at hæve børn, eller endda til at gå gennem graviditet," sagde en manager i hendes sidst i trediverne i en japansk virksomhed i Shanghai. "Jeg vil hellere spare de penge og tid til at leve mere lykkeligt med min mand."

Understreger stadig kontroversiel karakter af hendes valg, lederen var villig til at give hendes navn kun som "fru Liu".

En anden nyskabelse er "ægteskab i weekenden", hvor par bevidst leve adskilt på hverdage til at opretholde deres uafhængighed.

"Der er meget mere plads til utraditionelle ægteskaber, som regeringen gradvist trak fra folks private liv efter 1978," sagde søn Zhongxin, en sociolog ved Fudan University.

Den kinesiske regering ikke tøve med at blokere eller censurere ting på internettet, at det ikke kan lide, men Lin sagde, at han ikke havde modtaget nogen officiel kritik eller advarsler over Ægteskab for Asexuals.

Hjemmesiden er smagfuldt designet i en pastel nuance af grøn, med traditionel kinesisk musik og en romantisk billede af en vestlig mand og kvinde i toppen af hjemmesiden.

Det omfatter drøftelser af ukønnet ægteskab såvel som en kontakt sektion, hvorigennem mennesker kan møde hinanden. Det er gratis, men accepterer donationer.

"Jeg ønsker en Beijing dreng, der er udtalt, opretstående og hvem behandler mine forældre godt," skrev "Beijing Girl" i en typisk udstationering. "Jeg er en oversætter, høj og slank, og jeg tjener 2.000 til 3.500 yuan om måneden."

Tonen i nogle andre indlæg er mere tragisk i et land, hvor homoseksualitet var opført som en psykisk lidelse, indtil 2001, og hvor det stadig stigmatiseret mange steder.

"Mine forældre truede med at aldrig se mig igen, eller endog at begå dobbelt selvmord, hvis jeg ikke har en baby snart," sagde en hr. Wu i sin udstationering.

"Mange medarbejdere ser på mig som et ryk, en impotent, eller en syg person, bare fordi jeg har været gift i ti år og har ingen børn endnu."

The Scotsman

Natural Medicine Store

Kiedy powinno si? po?lubi??