onsdag den 3. oktober 2012

Indonesiske kvinder tager Dating i deres egne hænder


I fortiden, var kvinder forventes at vente på en mand til at vælge dem. Men det billede af prinsessen Suk ud af vinduet i det højeste tårn ikke længere gælder i Indonesien. Uddannede indonesiske kvinder ved, hvad de vil have, og med hjælp af moderne teknologi, de går ud for at få det.

Bevæbnet med en liste over kendetegn, at de ser efter i en partner, er flere kvinder tilmelding til online dating sites for at finde deres helt egen Prince Charming, med varierende grader af succes.

Vi taler fortroligt til tre kvinder om deres erfaringer med Internet matchmaking og de faktorer, de mener kan gøre eller bryde et forhold.

Via, universitetsstuderende

Via kigger efter tre ting i en mand: nærhed, fromhed og et forslag. Endnu bedre hvis han er en fan af japanske tegnefilm og tegneserier.

Den 24-årige universitetsstuderende begyndte sin søgen efter kærlighed online, når hun var browser en side for fans af alle ting Japan. Hun mærkede en kolonne reklame en dating service, og besluttede at klikke sig igennem og slutte.

"Jeg tænkte, hvem ved? Jeg kan endda finde nogen, der kan lide Japan så meget som jeg gør, og vi kan have vores bryllupsrejse der, "sagde hun.

Via gav hendes rigtige navn og et link til hendes hjemmeside. Hun forsøgte at være så ærlig som muligt om sig selv, fordi hun var på udkig efter en mand, ikke en kæreste.

"Hvis jeg dato nogen, det er med den hensigt at blive gift," sagde hun. "Jeg ønsker at være klar. I fortiden, har jeg endte relationer med fyre, der er ikke klart, om de ønsker at blive gift. "

Hun er også upfront med hendes potentielle partnere om vigtigheden af ​​at have den samme religion.

"For mig er religion altid nr. 1," sagde hun. "Og jeg mener ikke bare som noget på deres identitetskort. Jeg vil have dem til virkelig at forstå læren de følger. "

Via mener, at forskellene i baggrunden er kompliceret nok uden at kaste i en forskel på religion. Hun ønsker at finde en muslimsk mand med de samme værdier som hende, så de kan bygge et liv sammen.

Men det betyder ikke, at hun ikke har brudt sine egne regler i fortiden.

Via engang udviklet en online forhold til en hotelejer fra Indien. Når de fik chatter, parret fandt de faktisk havde en masse til fælles, trods deres afstand.

Jo mere de chattede, jo tættere de følte for hinanden, indtil endelig manden sagde, at han ønskede at komme til Jakarta for at møde hende.

Via sagde det var fint, så længe han ønskede at blive gift og bo hos hende i Indonesien. Hun var bange for at gå med ham til Indien, hvor hun havde ingen venner eller familie og kunne ikke tale sproget.

"Han var virkelig brudt," sagde hun. "Han græd og sagde han ikke kunne tro det. Han var vred på mig. I mellemtiden jeg vidste ikke, hvad jeg skal gøre, fordi det var det virkelighed. "

Derefter stoppede de chatter og Via undgået at gå online. Men hendes søgen fortsætter i en mand tættere på hjemmet.

"Mine forældre fortalte mig, at en forskel på kulturen i Indonesien er svært nok, endsige forsøge at finde en person i udlandet," sagde hun.

Ajeng, public relations officer

Efter hendes bedste ven giftede sig med en mand, hun mødte på nettet, Ajeng troede, hun ville give det en go, også.

Den 30-årige public relations officer oprettet en profil på indonesiancupid.com og begyndte at søge efter mænd i alderen fra 30 til 40, men foretrækker dem med en flot profilbillede og et fast job.

Hun forsøgte at være ærlig om sig selv i sin profil, der beskriver, at hun nyder lejlighedsvis drikke og cigaret, men gav ikke hendes rigtige navn.

"Jeg tror, ​​at hvis du mødte en fyr på der, ville du forvente, at han ville gøre det samme," sagde hun.

Ajeng vil gerne finde nogen til at starte et forhold med, men er også glad for at bare komme til at kende nogen, og se, hvordan tingene går. Nogle af de mennesker, hun har mødt på nettet har vist sig at være varige venner. Men nogle har vist sig at være mere end venner.

"Der er denne her fyr jeg virkelig gerne, han bor i Pakistan," sagde hun. "Han virkelig fangede min opmærksomhed blandt de andre profilbilleder, så jeg klikkede på hjerte-ikonet for at vise interesse. Om en uge senere sendte han en besked til mig, og vi begyndte at e-maile frem og tilbage. "

Ajeng endte chatter til fyr på en regelmæssig basis, før de besluttede at "mødes" over video-chat.

"Jeg følte mig så ophidset, men en lille smule bekymret. Jeg spekulerede på, om han så virkelig så smuk som han gjorde i billedet, "sagde hun.

Når videotilslutningen var oppe og køre, blev Ajeng imponeret over, hvad hun så - indtil han begyndte at smile. Det første, hun bemærkede, var, at han havde en fortand mangler.

"Jeg fortalte mine venner," Han er så varmt ... men tandløst! " og de brast i latter, "sagde hun.

Men Ajeng ikke lade en lille detalje som at komme i vejen. Parret har allerede gjort planer om at mødes op i Jakarta i næste måned.

"Jeg tror, ​​han er en virkelig nice guy, og måske skulle jeg ikke dømme ham ved hans udseende," sagde hun.

Det eneste problem er, i nogle af deres samtaler, Ajeng selv føles som hun er ved at blive bedømt.

"Han fortalte mig, at han ikke kan lide piger, der ryger eller drikker. Han sagde, det viste ham, "sagde hun. "Det lyder som om han er den, hvem der dømmer uden at bemærke, at på min profil, er det klart vist, at jeg gør de ting.

"For nu er jeg bare betragte ham en ven," tilføjede hun.

Pradnya, professionel forfatter

Når Pradnya tilmelder sig til online dating-tjenester, hendes første opgave er at sortere de lige-oplæsere fra svindlere.

Den 35-årige forfatter er selektiv med, hvem hun åbner op for, og holder kun et lille antal mennesker på hendes chat liste.

Pradnya har profiler på Oasis.com og AsianEuro.com, et websted, der lover at hjælpe "Asian singles finde deres sande kærlighed" og europæerne finder "den asiatiske kvinde af deres drømme." Men indtil videre, hvad hun har for det meste fundet er venskab.

"Ud af ligesom 10 fyre - som alle var oversøisk - at jeg nogensinde chattet med, jeg endelig mødte to af dem personligt. Vi har aldrig startet et forhold, som vi ikke føler egnet til hinanden som tiden gik, men vi er stadig meget gode venner indtil nu, og det har været år, "sagde hun.

Pradnya bruger et alias på nettet, selvom hun ofte vil afsløre hendes rigtige navn efter chatter i et stykke tid. Chatte er virkelig, hvad hun leder efter: Hun skriver på sin profil, at hun ønsker at møde "en person, der er ægte, ærlig og hvem jeg kan føle sig godt tilpas være omkring."

Religion er ikke et problem for hende, og det er heller placering.

Da hun blev tildelt at skrive en historie oversøisk i byen, hvor en af ​​hendes venner online levede, hun mødte op med ham, mens hun var der.

"Både af os følte, som hvis vi havde kendt hinanden i lang tid, da vi først mødtes," sagde hun. "Det er helt normalt, når du kommunikerer med en person på nettet, som du føler, at du kan fortælle dem alt og en eller anden måde meget åbne med dem."

Men venskab blev aldrig noget mere end det.

"Som vi tilbragte tid sammen vi indså, at vi ikke ville være godt i et forhold, men vi ville være meget gode venner," sagde hun.

Pradnya ikke føler skuffet over, at ingen af ​​hendes møder forvandlet til kærlighedshistorier.

"En masse mennesker tror måske, at online dating konceptet er latterligt, men jeg har prøvet det selv, og jeg synes, det er fint," sagde hun. "Ja, der er svindlere, eller folk, der ikke er virkelige derude, men der er mennesker, der er oprigtig, også."